Expert Group Meeting on Energy Statistics and Balance

18 to 20 April, 2012 , Beirut

 1. Event Details
Information note
Agenda
Agenda (Ar)
Registration form
List of Participants
 2. Background Documents
International Recommendations for Energy Statistics (UNSD)
Energy Statistics Manual (IEA) (Ar)
 3. Presentations
Brief Intro DA ESCWA Project Energy Balance (Ar)
Energy Statistics in ESCWA
Data collection and reporting in ESCWA countries
Energy balance template
Energy use and energy efficiency indicators
Global data collection
UNSD Metadata
OAPEC Data Collection in Arab Countries
Progress in Energy Balance and Energy Efficiency Indicators in MEDSTAT - MPCs
Energy Efficiency Indicators in MEDSTAT MPCs
Methodologies for energy consumption: surveys in the transport sector
Regional Project for Strengthening Statistical Capacity for the ESCWA Countries in Energy Statistics and Energy Balance
Energy use and Energy Efficiency Indicators- Example of the residential sector
REPORT FROM THE QATAR MISSION- (4-8 March 2012)
“Needs for systematic energy end use statistical data collection and analysis in the residential and tertiary sectors”
Energy Balance DataBase Component at Regional Centere for Renewable Energies and Energy Efficiency (RCREEE)
Energy Balance DataBase Component at Regional Centere for Renewable Energies and Energy Efficiency (RCREEE)1
Energy Statistics Compilers Manual
The System of Environmental- Economic Accounting for Energy (SEEA-Energy)
 4. Country papers
Jordan
Palestine
Syria
Iraq
Egypt
Kuwait
Lebanon



Reinforcing Statistical Capacity in the Fields of Statistics and Energy Balance

Energy issues are at the top of global and local agendas BECAUSE, the energy sector is critical to the growth of economies especially in the ESCWA region where it contributes effectively, up to 60 percent to the “GDP” of many of its countries. The world depends largely on the oil and gas supply provided by this region. In 2010, the ESCWA region represented about 45 percent of the world total oil resources, 26 percent of the world total oil production, six percent of world total oil consumption. It also represented 26 percent of the world natural gas resources, 12 percent of the world total of natural gas production, and four percent of total gas consumption. The average energy  consumption per capita was about two tonnes of oil equivalent in 2010 which is comparable to world average but it varied highly among countries from a maximum of 16.7 tonnes of oil equivalent in Qatar to a minimum of 0.3 in Yemen.

In order to develop energy policies for the region based on comprehensive energy data collected according to international standards, there is an urgent necessity to upgrade the capacity of national officials in the ESCWA region on compiling statistics on supply and use for all sectors on all energy sources as well as to harmonize the definitions and classifications and produce yearly energy balance. Therefore, ESCWA proposed a project entitled "Strengthening Statistical Capacity for the ESCWA Countries in Energy Statistics and Energy Balance"  that was approved in 2011 (http://www.escwa.un.org/esab/).

In this context, ESCWA organized an expert group meeting on “Energy Statistics and Balance,” in April 2012 at the UN House in Beirut, in cooperation with the United Nations Department of Economics and Social Affairs’ Statistics Division (UNSD), MEDSTAT, the International Energy Agency (IEA), and the National Statistical Offices (NSOs), from ministries of energy and electricity and regional organizations, such as Organizations of Arab Petroleum Exporting Countries (OAPEC) and the Regional Centre for Renewable Energy and Energy Efficiency (RCREEE).

The meeting focused on the statistical methodologies for compilation of oil, gas, electricity and renewable energy according to the international standards in order to prepare energy balances and accounts and derive energy indicators for evidence-based policy making.  In the light of its regional position, ESCWA emphasized the importance of coordinating the statistical activities among regional and international organizations as well as with member countries. The meeting also discussed the implementation of the energy statistics project in ESCWA, reviewed the reports on needs assessment for energy statistics and balance, and discussed the compilers manual on energy statistics issued by the UNSD, and the manual on data collection on energy use in the different sectors to be published by ESCWA.

The meeting concluded with a set of recommendations addressed to member countries to strengthen energy statistics within statistical offices and improve coordination among concerned national institutions to disseminate energy statistics and balance according to international standards.  Recommendations addressed to regional and international organizations were focused on reducing the burden of energy questionnaires sent to countries and providing training to countries on energy data compilation and dissemination.



الإسكوا تقترح مشروعاً لتعزيز القدرات الإحصائية في مجال إحصاءات وميزان الطاقة

تتصدر قضايا الطاقة جداول الأعمال العالمية والمحلية نظراً إلى أن قطاع الطاقة بالغ الأهمية في نمو الاقتصاد وخاصة في منطقة الإسكوا، بحيث يساهم بشكل فعال بما يصل إلى 60 بالمائة من الناتج المحلي الإجمالي للعديد من بلدانها. يعتمد العالم بشكل كبير على إمدادات النفط والغاز التي توفرها هذه المنطقة. وقد شكلت منطقة الإسكوا 45 بالمائة من موارد النفط في العالم في عام 2010، و26 بالمائة من مجموع الإنتاج العالمي للنفط، و6 بالمائة من الاستهلاك العالمي النفط. كما أن المنطقة تمثل 26 بالمائة من موارد الغاز الطبيعي في العالم، و12بالمائة من الإنتاج العالمي و4 بالمائة من الاستخدام العالمي للغاز الطبيعي. وقد كان متوسط استهلاك الطاقة للفرد الواحد حوالي 2 طن مكافئ نفط (إن طن النفط المكافئ هي وحدة تعتمد على الخصائص السعرية أو الحرارية المستخدمة في مقارنة النفط الخام بأشكال مصادر الطاقة الأخرى ولا ينبغي أن يختلط معناها مع وحدة قياس الكتلة بالطن) في عام 2010 وهو قريب من المتوسط العالمي ولكنه يختلف لدرجة كبيرة بين البلدان من 16،7 طن مكافئ نفط في قطر إلى 0،3 في اليمن.

ومن أجل تطوير سياسات الطاقة في المنطقة استناداً إلى بيانات شاملة لإحصاءات الطاقة تم جمعها وفقاً للمعايير الدولية، هناك ضرورة ملحّة لتطوير القدرات الوطنية في منطقة الإسكوا في جمع الإحصاءات المتعلقة بالعرض والطلب لكل قطاعات مصادر الطاقة، وتوحيد التعاريف والتصنيفات وإنتاج ميزان سنوي للطاقة. لذلك اقترحت الإسكوا مشروع "تعزيز القدرات الإحصائية لبلدان الإسكوا في مجال إحصاءات وميزان الطاقة" الذي تم الموافقة عليه في العام 2011 (http://www.escwa.un.org/esab/).

وفي سياق تنفيذ المشروع، نظمت الإسكوا اجتماعاً لفريق من الخبراء حول إحصاءات وميزان الطاقة خلال شهر نيسان/ ابريل 2012 في بيت الأمم المتحدة، في بيروت، بالتعاون مع شعبة الإحصاء في إدارة الشؤون الاقتصادية والاجتماعية في الأمم المتحدة، ومشروع "ميدستات" (مشروع البرنامج الإحصائي الأوروبي-المتوسطي)، ووكالة الطاقة الدولية، ومكاتب الإحصاء الوطنية، ووزارات الطاقة والكهرباء، ومنظمات إقليمية أخرى مثل منظمة الدول العربية المصدرة للنفط (الأوابك) والمركز الإقليمي للطاقة المتجددة وكفاءة استخدام الطاقة.

ركّز الاجتماع على المنهجيات الإحصائية للطاقة من نفط، وغاز، وكهرباء وطاقة متجددة وفقاً للمعايير الدولية، وإعداد ميزان الطاقة وحساباتها واستخراج المؤشرات المتعلقة بها من اجل سياسات للطاقة مرتكزة على الأدلة. وبحكم موقعها الإقليمي، شددت الإسكوا على أهمية تنسيق الأنشطة بين المنظمات الإقليمية والدولية والدول الأعضاء. كما استعرض الاجتماع مشروع إحصاءات الطاقة في منطقة الإسكوا، وراجع تقارير تقييم الاحتياجات في مجال إحصاءات الطاقة وإعداد ميزان الطاقة، وناقش الدليل التجميعي لإحصاءات الطاقة الصادر عن شعبة الإحصاء في الأمم المتحدة في نيويورك، ودليل جمع البيانات حول استخدام الطاقة في مختلف القطاعات الذي سيصدر عن الإسكوا.

اختتم الاجتماع بجملة توصيات موجهة إلى البلدان الأعضاء ترمي إلى تقوية إحصاءات الطاقة في المكاتب الإحصائية وتحسين التنسيق بين المؤسسات الوطنية المعنية من أجل نشر إحصاءات وميزان الطاقة وفقاً للمعايير الدولية. وركزت التوصيات الموجهة إلى المنظمات الإقليمية والدولية على ضرورة تسهيل عملية إجراء استبيانات الطاقة المرسلة إلى البلدان الأعضاء وتوفير التدريب للبلدان في مجال جمع بيانات الطاقة ونشرها.


 

1810E -

 

Copyright © UN-ESCWA. All Rights Reserved